23 January 2011

blueberry cheese tart .


fisrt time aku ngapp benda nih , tros aku addict . tp lao na mkan slalu.. deyy bankrap laa ! BCT nih agak mahal . na carik kdai yg ad discount pn susa . so 3 ari lepas aku beli bhan (bajet dlm rm50 jee) . aku na try wt sendiri . hasilnyee , marvelous ! eikh nh bkn na puji diri sendiri tp tuu laa hasil kritikan drpd juri juri yg lom diiktiraf lg :D


okey okey nh aku na share resepi BCT . nampak ta nampak ta ? hehe .
ta pya laa na zoom resepi tuu . nnti aku tulis yee !


                BAHAN UTK KULIT :                                   BAHAN UTK ISI TART :

                - 125gm mentega                                       - 250 gm krim keju
                - 60 gm gula aising                                     - 50 gm mentega 
                - 1 biji telur                                             - 60 gm gula kastor
                - 250 gm tepung gandum                            - 1 biji telur
                - 1/2 sudu teh esen vanila                          - 80 gm krim segar

STEP BY STEP (A) :

1. pukul mentega bsame gula aising & vanila .
2. stelah kembang , masukkan pula telur & kacau hingga rata .
3. pastoh , masukkan tepung sikit sikit & uli sampai jadi doh .
4. kmudian canai doh & tekan ke dlm acuan tart .
5. bakar lebih kurang 20 mnit hingga tart bwarna kkuningan .

STEP BY STEP (B) :

1. pukul mentega bsame gula kastor .
2. stelah kembang , masukkan telur bserta krim segar . pukul hingga sebati  .
3. kmudain tuangkan adunan ke dlm kulit tart yg telah dimsak & letak sdikit blueberry .
4. bakar selama 5 mnit .
5 . sedia utk dihidang .

SELAMAT MENCUBE  :DD